ÖĞRETMENİMİN KİTAP KÖŞESİ

ÖĞRETMENİMİN KİTAP KÖŞESİ

Sınıf Öğretmenimiz Selami ARGU'dan Kitap Projesi

06.11.2023 152

ÖĞRETMENİMİN KİTAP KÖŞESİ

Projenin Adı: Öğretmenimin Kitap Köşesi

Amaç: Projenin temel amacı, öğrencilere kitap okuma alışkanlığı kazandırmak; öğrencilerin kendini ifade etmelerinin, iletişim ve sosyal becerilerinin gelişmesini desteklemektir. Öğrencilere kitap okuma alışkanlığı kazandırarak, toplumsal duyarlılık ile yorumlama bilgi ve becerisi kazandırmak amaçlanmaktadır. Bu yolla öğrencilerin analitik düşünen, düşündüğünü doğru ve açık bir şekilde ifade eden, algılama gücü yüksek, yorum ve sentez yapabilen, sorgulayan, tartışan, doğruların tek noktadan değil çeşitli bakış açılarıyla ortaya çıkacağını kavramış, güzellik duygusu ve estetik anlayışı gelişmiş, kültürlü, milli ve manevi değerlere sahip yüksek karakterli bireyler olarak yetiştirilmesine katkı sağlamak amaçlanmaktadır. Proje ile Vakkas Kumral İlkokulu’nda kitap okuyan öğretmenlerden oluşan örnek bir topluluk kitap okuma alışkanlığı kazanmış bir toplum oluşturulması amaçlanmaktadır. Öğretmenler bu proje kapsamında öğrencilere rol model olacaktır. Gerekçe: Okumak, doğduğu andan itibaren birçok eğitim süreci geçiren insan için en kolay ve en etkili öğrenme yoludur. Sahip oldukları bilgilerin %60’ını bu yolu kullanarak edinen gelişmiş ülke toplumları, günümüzde daha fazla okuma alışkanlığına sahip olmanın sağladığı avantajları her alanda yaşamaktadırlar. Geri kalmış toplumların karşılaştıkları sorunların birçoğunun kaynağında ise eğitimsizlik yer almaktadır. Bu toplumlarda kişiler, okuyarak geçirebilecekleri zamanları çoğunlukla yararsız uğraşılarla geçirmektedirler. Oysa okuma alışkanlığı öncelikle kişilerin kendisi için edinilmesi mutlaka gereken bir alışkanlıktır. Milli Eğitim Bakanlığının yayınlanan raporlarına göre ülkemizin kitap okumada dünyada 86. sırada yer almaktadır. Günümüzde teknolojiye ve sosyal medyaya olan bağımlılık, kitap okuma alışkanlığını olumsuz etkileyen en önemli faktörlerden biridir. Ülke olarak günde 6 saat televizyon izleyip, 4 saat sosyal medyada gezinirken kitap okumaya sadece 1 dakika ayırmakta ve TUİK verilerine göre ihtiyaç listemizde “kitap” 235. sırada yer almaktadır. Millet olarak dünyada iyi, güzel bir yer edinmek için okumak, düşünmek ve buna bağlı olarak tartışmak, sorgulamak, eleştirmek ve bilim üretmek zorundayız. İnsanların iletişim sağlayabilmeleri ve kendilerini ifade edebilmeleri kelimelerle mümkün olmaktadır. Etkili bir iletişim için tarafların sahip olduğu kişisel kelime servetinin de yeterli seviyede olması gerekir. Okuma, öğrencilerin okuldaki derslerde okuduklarını daha iyi anlamalarına, daha iyi öğrenmelerine, birbirleriyle iyi seviyede iletişim kurabilmelerine ve öğretmenin anlatmak istediğini daha iyi anlamalarına katkıda bulunmaktadır. Okuma alışkanlığı, öğrencinin okul başarısını etkilemektedir. Etkin okuyan ve okuduğunu anlayan bir öğrencinin başarı seviyesi yüksek olmaktadır. Araştırmalar okuma alışkanlığına sahip bir öğrencinin, okuma alışkanlığı olmayan aynı zekâ düzeyinde bir öğrenciye göre matematik problemini %35 daha hızlı çözdüğünü ortaya koymaktadır. Bu, bir saatlik bir sınavda öğrencinin 20-25 dakika gibi çok önemli bir zaman kazanması anlamına gelmektedir. Gerek Milli Eğitim Bakanlığının yapmış olduğu sınavlarda gerekse yükseköğretime geçiş sınavlarında; okuduğunu anlama ve yorumlamaya dönük soruların sorulması da öğrencilerimiz için kitap okumanın önemini arttırmaktadır. Okuma alışkanlığı temelde örgün eğitim sistemi içinde kazanılan bir beceridir. Çocuklarda okuma eğitiminin 15 yaş sonuna kadar planlı ve sürekli bir biçimde yapılması sonucunda okuma alışkanlığı oluşmakta ve hayatları boyunca devam etmektedir. Her gün 40 dakika kitap okuyan bir öğrenci, yılda 14.600 dakika kitap okumuş olmaktadır. Bu süre sonunda öğrenci yaklaşık 2.920.000 kelime okumuş olacaktır. Bu da 200 sayfalık 58 kitaba karşılık gelmektedir. Bu sayı kişiyi kuvvetli okuma alışkanlığına sahip bir okur yapmak için yeterlidir.

Önem: Bilgisayarda oyun oynayarak, televizyon seyrederek büyüyen çocuklarımız gittikçe okuma isteklerini yitirmekte ve okumanın sağladığı kazanımlardan mahrum kalmaktadırlar. Karakter gelişimi, bilgiyi ve araştırmayı seven insanların yetiştirilmesi ile mümkün olur. Çocuklarımızın, kendilerini okuyarak yetiştirmeleri gerekir. Yanlış ile doğruyu ayırabilen kişilerin sayısının artması için, kişiye çocukluktan itibaren kitap okuma alışkanlığının kazandırılması gerekmektedir. Kitap okuma alışkanlığı olan çocukların eğitim süreçleri de çok daha verimli geçmektedir. Bu da anne-babaların işlerini kolaylaştırmaktadır. Kitap okumayan nesillerin fikir üretme kabiliyetleri körelmektedir ve bu kişiler başarılı bir iletişim kuramamaktadırlar.

Hedefler: 1. Genel Hedef: Vakkas Kumral İlkokulu genelinde öğrencilere ve öğretmenlere kitap okuma alışkanlığı kazandırmak ve köyümüzde kitaba olan ilginin artmasını, kitap okuma oranının artmasını sağlamak.

2. Özel Hedefler: Vakkas Kumral İlkokulu kütüphanesindeki kitap sayısını arttırmak. Vakkas Kumral İlkokulu’nda okuyan öğrencilerin okuma alışkanlığının ve okuma kalitesinin artırılmasını sağlamak. Vakkas Kumral İlkokulu’nda okuyan öğrencilere okuma alışkanlığının yanı sıra okuduğunu anlama, öğrenme, yazma, etkili düşünebilme, problem çözme, Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma, konuşma ve ifade etme becerilerini kazandırmak Öğrencilerin kelime hazinelerini, karar verme yeteneklerini, özgüvenlerini, hayal güçlerini geliştirerek dünyaya bakış açılarını değiştirmek. Öğrencilerin okuma alışkanlıklarını geliştirerek, akademik başarılarını da arttırmak. Gelecekte okuyan, okumayı bir kültür haline getiren nesiller için bugünden okuma alışkanlıkları kazandırmak. Proje kapsamında seviyelerine uygun kitaplarla öğrencilere okuma alışkanlığı ve zevki kazandırmak. Öğrencinin içinde yaşadığı vatanı, ait olduğu milleti ve dolayısıyla kendini sevmesi ve saygı duymasını sağlamaktır.

Hedef Kitle: Vakkas Kumral İlkokulu’nda öğrenim gören öğrencilerimiz, görev yapan öğretmenlerimiz ve velilerimiz (isteğe bağlı) katılacaktır.

Süre: 2023-2024 Eğitim Öğretim Yılı.

Temel Faaliyetler: Vakkas Kumral İlkokulu’nda görev yapan öğretmenlerin kendilerinin belirlediği bir tane kitabı okumaları. Bu okumadan sonra kitap içerisinde sevdiği, hoşuna gittiği, fark yaratabileceğini düşündüğü bir cümleyi, bir bölümü renkli ve beyaz bir kağıda sayfa numarası ve kitap adını da belirterek yazması ve okul içerisindeki koridorda belirlenen “Öğretmenimin Kitap Köşesi” ne asması, yapıştırması beklenmektedir. Görünürlük faaliyetleri kapsamında oluşturulan projeyi tanıtıcı afişler yapılıp okul panolarına asılacaktır. Projenin tanıtımını yapmak, projeyle ilgili çeşitli duyuru ve haberleri yayınlamak üzere veli WhatsApp gruplarına gerekli mesajlar atılacaktır. Her ay en çok kitap okuyan öğrenci bilgileri WhatsApp gruplarında yayınlanacak. Proje ile ilgili her türlü haber de WhatsApp gruplarında yayınlanacaktır. Ayrıca projenin faaliyetleri okulun Instagram ve Facebook hesaplarında duyurulacaktır. Okulda veya evde düzenli olarak her gün 40 dakika kitap okunması sağlanacaktır. Her öğretmen yanında tavsiyeye değer kitap bulunduracaktır. İlgili öğretmenlerin dersleri, program akışları uygun olduğu süre diliminde 40 dakikalık toplu okuma saatleri gerçekleştirilecektir. Projenin başlangıç tarihiyle birlikte 2023-2024 eğitim öğretim dönemi boyunca okullarda veya evlerde kitap okumak için her gün 40 dakika zaman ayrılacak. Okumanın insan hayatındaki yeri ve önemi hakkında öğrencilere ve velilere yönelik çeşitli bilgilendirme faaliyetleri gerçekleştirilecektir. Veli toplantıları yapılarak kitap okumanın önemi anlatılacak ve proje konusunda destek sağlamaları istenecektir. Okullarda gerçekleştirilen sosyal kulüp toplantılarında kitap ve kitap okumanın önemi vurgulanacaktır. Yıl sonunda Vakkas Kumral İlkokulu idaresi tarafından düzenlenen proje kapanış programında törenle en verimli kitap okuyan öğrencilere “Başarı Belgesi” verilecek ve belgelerle birlikte her kademenin birinci, ikinci ve üçüncüleri ödüllendirilecektir. Vakkas Kumral İlkokulu öğretmenleri tarafından kontrol ve değerlendirme sonuçları takip edilecek ve değerlendirme sonuçları her ayın son iş gününde öğretmenlerce değerlendirilecektir. Sonuçlar aylık olarak ilan edilecek. Bununla birlikte okul müdürlüğü de öğretmenlerin bildirdiği öğrenciyi her ay sonunda okulunda ilan edecek ve ödüllendirilecektir. Ayrıca bu öğrencilerin resimleri bir ay boyunca okul panosunda bulunacak ve her ayın son İstiklal Marşı töreninde tüm öğrencilerin huzurunda alkışlatılacaktır. Tüm sınıfların birincilerine her ay bir kitap hediye edilecektir. Sınıflarının branş öğretmenlerince her öğrencinin kitap okumalarını takip edecektir. Öğrencilerden Kitap Okuma Değerlendirme Formu doldurmaları istenecektir. Sınıf ya da sınıf rehber öğretmenleri tarafından bu formların takibi yapılarak aylık olarak okul idaresine teslim edilecektir.